Проблема мови в сучасних білоруських антиутопіях
DOI:
https://doi.org/10.31548/philolog2020.04.045Анотація
Анотація. У статті проаналізовано романи сучасних білоруських письменників «Мова» (2014) В. Марціновіча та «Дзень Святога Патрыка» (2017) Г. Севяринец. З’ясовано, що структурним стрижнем обох романів, їх центральною темою і основою художнього конфлікту є проблема статусу білоруської мови у суспільстві та її перспективи. Ця проблема є актуальною в сучасному білоруському соціумі і порушується в численних художніх творах, у публіцистичному та науковому дискурсі (В. Акудовіч, П. Васюченка, Г. Севяринец, А. Бахаревіч та ін.). Обгрунтовано використання авторами як реалістичної стилістики, так і методу фантастичного припущення. Саме цей метод визначає жанрову природу та соціально-критичну проблематику обох творів (роман-попередження). Проаналізовано наративні прийоми, особливості побудови конфлікту та системи образів у романах. Реалізація похмурих прогнозів письменників про смерть білоруської мови як неминучий фінал тривалої маргіналізації її статусу відбуваєтся за рахунок негативних фантастичних сюжетів. Автори інтерпретують проблему на індивідуальному рівні – протагоністи і їх шлях до мови / стосунки з мовою, та універсальному – мова як чинник існування нації, мова як маркер ідентичності, втрата історичної пам'яті / втрата мови / втрата держави. Виокремлюються також авторські стратегії подолання кризової ситуації, пов’язаної з особливостями функціонування білоруської мови в сучасній Білорусі. Г. Севяринец пропагує мову і літературу як безцінний скарб і надбання предків, яке слід ретельно зберігати, вивчати, плекати і примножувати. Натомість В. Марціновіч відкидає класичні концепції нації та мови, позиціонує написані білоруською мовою художні твори як джерело задоволення, «кайфу» (мова як заборонений наркотик), поки що цілком доступне мешканцям незалежної Білорусі.
Дослідження є спробою привернути увагу до важливих процесів, які сьогодні відбуваються у білоруській літературі та білоруському суспільстві, однак залишає перспективи для подальшого всебічного поетологічного, етно- і соціолінгвістичного аналізу цих текстів.
Посилання
Akudovich V. (2007). Kod adsutnasci. Asnovy belaruskaj mental'nasci [Absence code. Foundations of the Belarusian mentality]. Minsk: Logvinau, 196.
Antiutopia. Bol'shaia rossiiskaia entsiklopedia v 35 tomach [Dystopia. Great Russian Encyclopedia in 35 volumes]. Moskva. Bol'shaia rossiiskaia enciklopedia , 2004 - 2017. Available at: https://bigenc.ru/literature/text/696919
Bakharevich A. (2014). Niiakai litasci Algerdu B. [No mercy to Algerd B.]. Minsk: Haliafy, 174.
Viktar Valerievich Martsinovich. Wikipedia. Available at: https://be.wikipedia.org/wiki/Віктар_Валер'евіч_Марціновіч
Doza «Movy». Pershaia u svetse prezentatsia novaga ramana Viktara Martsinovicha [Language dose. The world's first presentation of a new novel by Viktor Martsinovich]. VITEBSK4.ME. Available :at: https://vitebsk4.me/news/literatura/doza_movi
Kovtun E.N. (2008). Hudozhestvennyi vymysel v literature XX veka [Fiction in 20th century literature]. Moskva : Vysshaya shkola, 408.
Martsinovich V. (2019). Mova 墨瓦 [Language 墨瓦] : 3-e vyd. Minsk : Knigazbor, 272.
Martsinovich: Moi novyi raman «Mova» - esthetichnaia pravakatsia [My new novel "Language" is an aesthetic provocation]. Radyie «Svaboda». 09.09.2014. Available at: https://www.svaboda.org/a/26573101.html
Sevyarynets G.K. (2018). Dzen Sviatoga Patryka [St. Patrick's Day] : vydannie 2-e, papraulenaie, Minsk : Registr, 236.
Iak belaruskaia mova pastupova znikaie sa shkol. Lichby. [How the Belarusian language is gradually disappearing from schools. Numbers]. 06.08.2019 | Belaruskaia mova. BUDZMA BELARUSAMI! Available at: https://budzma.by/news/schoolmova.html
Завантаження
Номер
Розділ
Ліцензія
Стосунки між правовласниками і користувачами регулюються на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства – Некомерційна – Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див.The Effect of Open Access).