Метонімія для опису концепту СУМНІВ в англомовному художньому дискурсі
DOI:
https://doi.org/10.31548/philolog13(4_2).2022.003Анотація
Стаття досліджує концепт СУМНІВ з точки зору ідеалізованої когнітивної моделі світу та зосереджується на концептуальній метонімії, що застосовується для опису концепту. СУМНІВ має двояку природу і відноситься до сфери мислення та сфери почуттів. СУМНІВ розглядається як емоційний концепт, оскільки сумнів переживається за схемою «причина (cause) -> існування емоції (existence of emotion) -> вираження (expression)». Сумнів є змішаним станом і не рідко включає інші емоції, такі як роздратування, неспокій, дискомфорт, обурення, гнів, страх, зацікавленість, здивування, страх, жаль, вину, сором, радість, надію. Метод концептуальної метонімії допомагає розглянути СУМНІВ за допомогою базової концептуальної метонімії ЕФЕКТ ЕМОЦІЇ ЗА ЕМОЦІЮ, що категоризується експресивною, фізіологічною та поведінковою реакціями. Ряд концептуальних метонімій, виокремлених Кьовечеш З. є спільними для емоційних концептів та СУМНІВУ, до них належать ВРАЗ ОБЛЧЧЯ ОЗНАЧАЄ ЕМОЦІЮ, НЕСПРОМОЖНІСТЬ ГОВОРТ ОЗНАЧАЄ ЕМОЦІЮ, ФІЗЧНЕ ХВЛЮВАННЯ ОЗНАЧАЄ ЕМОЦІЮ, НЕСПРОМОЖНІСТЬ РУХАТСЬ ОЗНАЧАЄ СТРАХ. Експресивні метонімії включають ПЛЬНЙ ТА ФІКСОВАНЙ ПОГЛЯД, ВРЯЧЕНІ ОЧІ, ЗВУЖЕННЯ ОЧЕЙ, КЛІПАННЯ ОЧМА, РУХ БРІВ, РУХ ГУБ, РОЗКРТТЯ РОТУ, НАСМІШКА, ЗМІНА ВРАЗУ ОБЛЧЧЯ для СУМНІВУ. Фізіологічні метонімії включають ЗМЕНШЕННЯ СЕРЦЕБТТЯ та НЕСПРОМОЖНІСТЬ ДІЯТ для СУМНІВУ. До поведінкових метонімій належать ЗНЗУВАННЯ ПЛЕЧМА, ПОХТУВАННЯ ГОЛОВОЮ, ПОХТУВАННЯ ТІЛОМ, ЗМІНА ДСТАНЦІЇ, СТСКАННЯ ПРЕДМЕТІВ У РУКАХ для СУМНІВУ. До поведінкових мовних метонімій належать ПАУЗА, НЕРОЗБІРЛВЕ МОВЛЕННЯ, ШЕПІТ та ЗАТНАННЯ для сумніву. Перспективним є дослідження інших емоційних концептів та виокремлення їх прототипічних універсальних корелятів та специфічних для окремої лінгвокультури.Посилання
Anokhina, T.O. (2008) Semantyzatsiia katehorii movchannia v anhlomovnomu khudozhnomu dyskursi : Monohrafiia [Semantic category of silence in English artistic discourse : Monography]. Vinnytsia : Nova knyha. 160 s [in Ukrainian].
Barcelona, A. (2003) Clarifying and applying the notions of metaphor and
metonymy within cognitive linguistics: An update. Berlin and New York : Mouton de Gruyter. P. 207–274.
Branden, N. (1994) The six pillars of self-esteem. Bantam Books, Inc. 346 p.
Brdar-Szabó, R., Brdar, M. (2011) What do metonymic chains reveal about the nature of metonymy? Defining metonymy in cognitive linguistics: Towards a consensus view / ed. by R. Benczes, A. Barcelona & F. Ruiz de Mendoza. Amsterdam : John Benjamins. Р. 217–248.
Collins, S. (2008) The Hunger Games. New York : Scholastic Press. 384 p.
Croft, W. (2003) The role of domains in the interpretation of metaphors and metonymies. Metaphor and Metonymy in Comparison and Contrast / ed. By Rene Dirven and Ralf Pörings. Berlin and New York : Mouton de Gruyter. P. 161–207
Faucconnier, G. (2003) Mental Spaces: Aspects of Meaning Construction in Natural Language. Cambridge : Cambridge University Press. P. 190.
Feather, J. (2009) A husband’s wicked ways. New York : Pocket Star Books. 512 p.
Goldin-Meadow, S. (2000) Beyond Words : The Importance of Gesture to Researchers and Learners. Child Development.Chicago : University of Chicago Press. Vol. 71. № 1. P. 231−239.
Grisham, J. (1999) The Pelican Brief. N. Y. : Island. 436 p.
Harris, T. (2003) Listening with Your Eyes : The Importance of Speech-Related Gestures in the Language Classroom. Foreign Language Annals. Hoboken : John Wiley & Sons, Inc. Vol. 36. № 2. P. 180−187.
Heavey, C. L., Lefforge, N. L., Lapping-Carr, L., & Hurlburt, R. T. (2017) Mixed emotions: Toward a phenomenology of blended and multiple feelings. Emotion Review, 9(2), 105–110. DOI : 10.1177/1754073916639661
Hornby, N. (1995) High Fidelity. London: Victor Gollancz Ltd. 256 p.
Kachur I.V. Metonimiia u publitsystychnomu dyskursi: linhvokohnityvnyi i dyskursyvnyi aspekty. 10.02.04 – hermanski movy Kyiv – Zaporizhzhia. 2020.
King, S. (1999) The Running Man. N. Y.: Signet. 336 p.
Kövecses, Z. (1990) Emotion Concept. Springer-Verlag Publishing. DOI : 10.1007/978-1-4612-3312-1
Kövecses, Z. (2003) Metaphor and Emotion : Language, Culture, and Body in Human Feeling. Cambridge University Press. 223 p.
Kövecses, Z. (2006) Language, Mind and Culture: A Practical Introduction.
Oxford : Oxford University Press. 416 p.
Kövecses, Z. (2017) Metaphor and metonymy in folk and expert theories of emotion. Metaphor in Communication, Science and Education. De Gruyter Mouton.
Kövecses, Z., & Radden, G. (1998) Metonymy : Developing a cognitive linguistic view Cognitive Linguistics. 9. 1. P.37−78.
Kryzhanivska, M. V. (2002) Neverbalni elementy komunikatsii yak skladovi komunikatyvnoi kompetentsii u dyskursi teleinterviu [Non-verbal elements of communication as elements of communicative competence in the TV interview discourse]. Movni i kontseptualni kartyny svitu [Language and conceptual pictures of the world]. №7. S. 275−285 [in Ukrainian].
Lakoff, G. (1987) Women, Fire and Dangerous Things: What Categories Reveal about the Mind. Chicago, London : Chicago University Press. 614 p.
Lakoff, G. (2003) Metaphors We Live By.London. University of Chicago Press. 276 p.
Lee, M. (2018) On Doubt. Philosophia 46, (1). P.141–158. DOI : 10.1007/s11406-017-9911-3
Macomber, D. (2018) Cottage by the Sea. Ballantine Books. 352 p.
Meyer, S. (2005) The Twilight. N. Y. : Little, Brown Books for Young Readers. 544 p.
Meyer, S. (2006) New Moon. N. Y. : Little, Brown Books for Young Readers; 21 st edition. 608 p.
Nikolenko, O.V. (2020) Emotsiinyi kontsept HAPPINESS v anhliiskykh prizvysknykh nominatsiiakh [Emotional concept of HAPPINESS in English nickname nominations]. Naukovyi zhurnal Lvivskoho derzhavnoho universytetu bezpeky zhyttiediialnosti «Lvivskyi filolohichnyi chasopys» [Scientific journal of the Lviv State University “Philological Periodical of Lviv”]. №8. S. 126−131 [in Ukrainian].
Petrenko, L.O. (2020) Poniattia kontsept ta kontseptualnyi analiz khudozhnoho tekstu [The term concept and conceptual analysis of artistic text]. Science and Education a New Dimension. Philology. VIII(64). Issue: 216. Р. 49−52 [in Ukrainian].
Scheve, C., Slaby, J. (2018) Emotion, emotion concept. Affective Societies - Key Concepts. Publisher: Routledge. P. 42–51. DOI : 10.4324/9781351039260-3
Selby, H. (2000) Requiem for a dream. N. Y. : Da Capo Press. 288 p.
Thagard, P. (2008) What is doubt and when is it reasonable? New essays in philosophy of language and mind. Canadian Journal of Philosophy. Calgary. P. 391– 406.
Varii, M. Y. (2009) Zahalna psykholohiia: pidruchnyk. [General psychology : textbook]. Kyiv : Tsentr uchb. lit., 2009. 1007 s. [in Ukrainian].
Wierzbicka A. What people say they do with words. Norwood, NJ: Ablex, 1985. 265 p.
Завантаження
Номер
Розділ
Ліцензія
Стосунки між правовласниками і користувачами регулюються на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства – Некомерційна – Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див.The Effect of Open Access).