Композиційна та сюжетна організація козацького фентезі: аспект жанровості
DOI:
https://doi.org/10.31548/philolog15(1).2024.010Анотація
Вступ. Статтю присвячено опису композиційної та сюжетної структури козацького фентезі як важливої складової козакопеї через призму жанровості. Також наукове дослідження спрямоване на виявлення особливостей будови літературних творів цього жанру та встановлення алгоритмів в наративі, що використовуються авторами. Через недостатню вивченість цього питання актуальність полягає у необхідності розкриття основ козацького фентезі, що сприятиме глибшому розумінню внутрішніх закономірностей.
Методи дослідження. У дослідженні використано низку загальнонаукових методів. Зокрема, порівняльний аналіз дозволив виявити спільні риси та відмінності між різними творами козакопеї, а системний підхід допоміг розглянути їх у контексті загальних закономірностей розвитку літературних форм. Типологічні методи дослідження дозволили класифікувати та узагальнити різноманітні жанрові структури козакопеї та козацького фентезі як частини загального масиву, залежно від їхніх ключових особливостей та характеристик.
Результати дослідження та їх обговорення. За своєю жанровою природою та місцем розгортання подій козацьке фентезі є інтрузивним. Особливість літературних жанрів козакопеї — це гібридність та взаємне проникнення їхніх структурних елементів. Основними домінантами жанрової структури козакопеї в матерії фантастичного є синергія фантастики та історичних фактів, протистояння добра і зла у транссвітових межах, альтернативна історія, характерники, містифікація, елементи наукової фантастики та жахів. Жанрова структура кожного твору у межах козакопеї набуває індивідуальної матриці, залежно від письменника та його творчої концепції, проте в основі кожної такої структури лежать ті самі жанрові елементи. Ретроспективна композиція, яка характерна для багатьох творів козацького фентезі, дозволяє гнучко змінювати темпоритм сюжету, не перенавантажуючи його подієвими процесами теперішнього часу. Козацьке фентезі також часто використовує описову композицію у вигляді козацьких пісень чи авторських дум, що додає автентичності творам. Основні елементи сюжетно-композиційної структури козацького фентезі містить в собі експозицію, зав'язку, конфлікт або ситуацію, кульмінацію та розв'язку. Кожен з цих елементів має свої особливості, що впливають на зміст і хід подій у творах цього жанру. Пролог та епілог можуть використовуватись для передачі важливої інформації та додаткових пояснень щодо світу та персонажів. У жанрах козакопеї, крім основних сюжетних компонентів, часто використовуються додаткові елементи для більш глибокого наративного розвитку. Серед них особливе місце займають філософські відступи, що виражаються через монологи персонажів, їхні роздуми або вірші. Також важливим елементом є епіграфи, які є цитатами з літературних творів, віршів або прислів'їв, підкреслюючи основну тематику твору і створюючи певну атмосферу та настрій для читача.
Посилання
Arenev, V. (2021). Zakliatyi skarb [The cursed treasure], “A-BA-BA-HA-LA-MA-HA”.
Bakuta, I. (2022a). Kobzar. Vohnenarodzhenyi [Kobzar. Fireborn], Vovkulaka.
Bakuta, I. (2020). Kobzar. Lehendy velykoho luhu [Kobzar. Legends of the Great Meadow], Vovkulaka.
Bakuta, I. (2022b). Kobzar. Strashna zhinka [Kobzar. Scary woman], Vovkulaka.
Baranko, I. (2020). Maksym Osa [Maksym Osa], UA Comix, RedRoom Comix.
Bernadska, N. (2005). Teoriia romanu yak zhanru v ukrainskomu literaturoznavstvi [Theory of the novel as a genre in Ukrainian literary studies] (Abstract of doctoral dissertation in Philological Sciences: 10.01.06), Taras Shevchenko National University of Kyiv.
Bilyi, D. (2013). Kozatskyi oberih [The Cossack charm], Nash format.
Bovsunivska, T. V. (2008). Osnovy teorii literaturnykh zhanriv: monohrafiia [Fundamentals of literary genre theory], Publishing and Polygraphic Center “Kyiv University”.
Hovda, O. Y. (2019a). Trychi ne vmyraty. Narechena [Thrice Not to Die. The Bride], Folio.
Hovda, O. Y. (2019b). Trychi ne vmyraty. Pobratymy. Rozdorizhzhia [Thrice Not to Die. The Bride. Brothers in Arms. Crossroads], Folio.
Hovda, O. Y. (2019c). Trychi ne vmyraty. Spadok [Thrice Not to Die. Heritage] , Folio.
Hrytsenko, О. (2023). Kharakternyk [Kharakternyk], Lira-K.
Humeniuk, N. P. (2020). Bilyi vovk na chornomu shliakhu [The white wolf on the black path], Bohdan.
Derevianko, P. S. (2020a). Arkan vovkiv [Arcane of the wolves], “Dim Khymer”.
Derev'yanko, P. S. (2022). Pisnia dibrov [The song of the forest glades], “Dim Khymer”.
Derev'yanko, P. S. (2020b). Teneta viiny [The intricacies of war]. “Dim Khymer”.
Durskyi, I. (2021). Vyhnanets [Exile], https://arkush.net/book/565
Ivaniuk, B. P. (2001). Zhanrolohichnyi slovnyk [Genre dictionary], Liryka.
Ivchenko, V. (2014). Khymery dykoho polia [Chimeras of the wild field], KSD.
Ilchenko, O. Y. (2020). Kozatskomu rodu nema perevodu, abo zh Mamai i Chuzha Molodytsia [Eternal Cossack brotherhood, or Mamai and Chuza Molodytsia] (О. Danchenko, Illustrator; М. Mendor, Art designer), Folio.
Kariuk, S. (2017). Kremenetskyi zvir [The Kremenets beast], Hamazyn.
Kariuk, S. (2016). Nechysta krov [Impure blood], Hamazyn.
Kariuk, S. (2019). Ostannia bosorkania [The last witch], Hamazyn.
Campbell, J. (2020). Tysiacholykyi heroi [A hero with a thousand faces] (O. Mokrovolskyi, Translator), Terra Incognita.
Kozhelianko, V. D. (2011). Efiopska sich [Ethiopian Sich] (V. Vlasenko, Reader), https://4read.org/1366-vasil-kozhelyanko-efopska-sch.html
Kononovych, L. H. (2016). Chyhyrynskyi sotnyk [Chigyrin centurion], Fabula.
Kopystianska, N. K. (2005). Zhanr, zhanrova systema u prostori literaturoznavstva [Genre, genre system in the realm of literary studies], PAIS.
Kudriavtseva, К. P. (2014). Kompozytsiia [Composition], In Encyclopedia of modern Ukraine. Institute of Encyclopedic Research of the National Academy of Sciences of Ukraine. Retrieved January 17, 2024 from https://esu.com.ua/article-4386
Pydiura, O. P. (2023). Poniattia kozatskoho fentezi v literaturoznavchomu dyskursi [The Concept of Cossack Fantasy in Literary Studies Discourse], The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series “Philology”, (92), 23–34. https://doi.org/10.26565/2227-1864-2023-92-03
Skliar, Y. (2022). Zolotyi choven [The golden boat], https://arkush.net/book/3612
Soroka, Yu. (2019). Imenem sontsia [In the name of the sun] (М. Mendor, Art designer), Folio.
Soroka, Yu. (2018). Kulia dlia vovkulaky [Bullet for a werewolf] (М. Mendor, Art designer), Folio.
Soroka, Yu. (2023). Lyst z Vatykanu [Letter from Vatican] (М. Mendor, Art designer), Folio.
Storozhenko, O. P. (2014). Marko Prokliatyi [Marko the Cursed], Znannia.
Sulyma, K. (2023). Buiviter [Buiviter], “A-BA-BA-HA-LA-MA-HA”.
Tkachenko, А. (1997). Mystetstvo slova (Vstup do literaturoznavstva): pidruchnyk dlia humanitariiv [The art of words (Introduction to literary studies): a textbook for humanitarians], Pravda Yaroslavychiv.
Ferents, Н. С. (2011). Osnovy literaturoznavstva: pidruchnyk [Fundamentals of literary studies], Znannia.
Shevchenko, T. H. (2003). Povne zibrannia tvoriv: u 12 t. [The complete collection of works: in 12 volumes: Т. 1. Poetry 1837-1847], (M. Zhulynskyi, Ed.). Naukova dumka. http://litopys.org.ua/ shevchenko/shev114.htm
Yahodzhynska, N. (2018). Volodar Zhakhiv. Kharakternytska syla [Lord of Horrors. The power of the witcher], Zelenyi Pes.
Bermejo-Berros, J., Lopez-Diez, J., & Martínez, M. A. G. (2022). Inducing narrative tension in the viewer through suspense, surprise, and curiosity. Poetics, 93. DOI: https://doi.org/10.1016/j.poetic.2022.101664
Brown, S., & Tu, C. (2020). The shapes of stories: a “resonator” model of plot structure. Frontiers of narrative studies, (2), 259–288.
Elkins, K. (2022). The shapes of stories: sentiment analysis for narrative. Cambridge University Press.
Piper, A., & Toubia, O. (2023). A quantitative study of non-linearity in storytelling. Poetics, 98. DOI: https://doi.org/10.1016/j.poetic.2023.101793
Sgourev, S. V. (2022). Changing perspective: an “optical” approach to creativity. Poetics, 89. DOI: https://doi.org/10.1016/j.poetic.2021.101581
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Стосунки між правовласниками і користувачами регулюються на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства – Некомерційна – Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див.The Effect of Open Access).