Навчання питальних мовленнєвих актів у контексті когнітивно-комунікативної парадигми: міждисциплінарна інтеграція

Автор(и)

  • T Ye Yeremenko ,
  • I O Lukyanchenko ,

DOI:

https://doi.org/10.31548/philolog2020.01.122

Анотація

У статті автори розкривають значний потенціал інтегрованого дослідницького проєкту для підготовки студентів – майбутніх викладачів англійської мови – до вербальної взаємодії між вчителем та учнем на занятті з англійської мови. Увагу сфокусовано на питальних мовленнєвих актах як пріоритетних з огляду на їх домінуючу роль у реалізації дидактичного дискурсу. Метою представленої наукової розвідки є опис результатів експериментального навчання, спрямованого на оволодіння студентами магістратури вміннями формулювати та успішно використовувати питальні мовленнєві акти у дидактичному дискурсі. Представлене дослідження здійснювалося в рамках комплексного дослідження, спрямованого на підвищення грамотності студентів магістратури в реалізації питальних мовленнєвих актів для ефективного будування власної мовленнєвої поведінки на занятті з англійської мови. Дані були зібрані за допомогою таких методів: спостереження, аналіз результатів навчальної діяльності студентів, інтерв’ю, анкетування, математична обробка отриманих даних. Автори описують організацію навчальної діяльності студентів під час роботи над дослідницьким мініпроєктом «Питальні висловлювання: як, коли, для чого», який був реалізований на основі зінтегрованого змісту курсу «Теорія та практика мовної комунікації» та виробничої практики. Проєкт був зорієнтований на спільну роботу викладача та студента, та реалізовувався в 3 етапи, кожний з яких передбачав стадію аналізу, стадію обговорення отриманих результатів та стадію продукції. Проєкт мав такі особливості: міждисциплінарний та практично орієнтований характер, розвиток когнітивної сфери студентів, підвищення грамотності студентів у реалізації питальних мовленнєвих актів в контексті когнітивно-комунікативної парадигми, навчання через когніцію, навчання через досвід. Результати оцінки ефективності описаної системи роботи свідчать про позитивний вплив інтегрованого дослідницького мініпроєкту на мовленнєвий репертуар студентів – майбутніх викладачів англійської мови. Робота над проєктом сприяла формуванню у студентів системи інтегрованих знань, засвоєнню ними когнітивних принципів побудови дидактичного дискурсу, розвитку умінь його аналізу з метою дослідження можливого впливу питальних мовленнєвих актів на учня, вдосконаленню вмінь формулювати та успішно використовувати питальні мовленнєві акти у вербальній взаємодії між вчителем та учнєм, вдосконаленню власного стилю викладання.

Посилання

Austin, J. L. (1962). How to Do Things with Words. Oxford University Press, Oxford. 167 p.

Sinclair, J. M., & Brazil, D. (1982). Teacher Talk. Oxford University Press. 174 p.

Synytsia, A. (2008). Lohiko-filosofskyi aspekt «movlennievykh aktiv» [Logic and Philosophical Aspect of "Speech Acts"]. Visnyk natsionalnoho universytetu «Lvivska Politekhnika»: Filosofski nauky. - Bulletin of Lviv Polytechnic National University: Philosophical Sciences, 607, 16-21.

Carter, R., & McCarthy, M. (2013). Cambridge Grammar of English. A Comprehensive Guide: Spoken and Written English Grammar and Usage. Cambridge: Cambridge University Press.

Sinclair, J. M., & Coulthard, M. (1975). Towards an Analysis of Discourse: The English Used by Teachers and Pupils. Oxford: Oxford University Press.

Long, M. H., & Sato, C. J. (1983). Classroom Foreigner Talk Discourse: Forms and Functions of Teachers' Questions. In H. W. Seliger, & M. H. Long (eds.), Classroom oriented research in second language acquisition (pp. 268-285). Rowley, MA: Newberry House.

Tsui, A. M. B. (1992). A Functional Description of Questions. In M. Coulthard (ed.), Advances in Spoken Discourse Analysis (pp. 162-82). London: Routledge.

Basra, S. M., & Thoyyibah, L. (2017). A Speech Act Analysis of Teacher Talk in an EFL Classroom. International Journal of Education, 10 (1), 73-81. doi: http://dx.doi.org/10.17509/ije.v10i1.6848.

https://doi.org/10.17509/ije.v10i1.6848

Tatsuki, D. H., & Houck, N. R. (2010). Pragmatics from Research to Practice: Teaching Speech Acts. In D. H. Tastuki, & N. R. Houck (Eds.), Pragmatics: Teaching Speech Acts (pp. 1-6). Alexandria, VA: TESOL.

Judd, E. L. (1999). Some Issues in the Teaching of Pragmatic Competence. In E. Hinkel (ed.), Culture in Second Language Teaching and Learning (pp. 152-166). Cambridge: Cambridge University Press.

Derry, S. (1996). Cognitive Schema Theory in the Constructivist Debate. Educational Psychologist, 31(3/4), pp. 163-174.

https://doi.org/10.1207/s15326985ep3103&4_2

Kasper, G., & Rose, K. R. (2002). Pragmatic Development in a Second Language. Malden MA: Blackwell.

Obdalova, O. A. (2014). Exploring the Possibilities of the Cognitive Approach for Non-linguistic EFL Students Teaching. Language and Culture : Proceedings of the XXV Annual International Academic Conference (pp. 64-71), October 20-22, 2014.

https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.10.113

Завантаження