Пошук психолінгвістичних образів технічних термінів на заняттях з іноземної мови за професійним спрямуванням

Автор(и)

  • K H Yakushko ,
  • L V Berezova ,

DOI:

https://doi.org/10.31548/philolog2020.02.135

Анотація

Анотація. Актуальність дослідження – в описі досвіду здійснення психолінгвістичних студій на практичних заняттях з англійської мови за професійним спрямуванням для підготовки фахівців з таких напрямків, як електротехніка, автоматика та механіка в аспекті пошуку студентами асоціативних зв’язків, проєкції технічних термінів на загальновживану лексику, розвитку психомоторної та емоційної пам'яті на основі залучення мислеформ попереднього особистого досвіду входження в іншомовне середовище. Досліджено поточні прояви мовної та металінгвістичної рефлексії, розгортання мовної тканини, мовлення як діяльності з виконання психолінгвістичні вправ щодо кожної вищезгаданої технічної спеціальності окремо після аналізу основних психолінгвістичних ідей відомих дослідників. Автори статті підкреслюють важливість залучення студентів технічних напрямів підготовки до пошуку психолінгвістичних образів спеціалізованих термінів під час здійснення  реального існуючого навчального процесу на теренах конкретного українського закладу вищої освіти − в Національному університеті біоресурсів і природо-користування України. Основні висновки: засвоєння технічних термінів на практичних заняттях з англійської мови за технічним спрямуванням поглиблюється внаслідок декодування та перетворення їх на психолінгвістичні образи-мислеформи та зображення термінів на тематичних плакатах на основі опрацювання джерел Інтернету у WebQuests. При цьому іншомовне професійно-орієнтоване технічне мовлення доцільно розглядати, насамперед, як творче формування водночас і продуктів мови, і психологічної діяльності людини у синтезі одиниць мислення, моторики і мовних образів. Правомірно проводити психолінгвістичний експеримент, як метод унаочнювального спостереження, щоб підтвердити або заперечити позитивність пошуку асоціативних зв’язків, розшифрування термінів, проектування їх на загальновживану лексику з метою розвитку психомоторної і емоційної пам'яті на основі попередніх особистих знаннях і досвіді формування і сприйняття іноземного мовлення. Такий психолінгвістичний експеримент виявив зацікавленість студентів напрямів технічної підготовки застосовувати всі психолінгвістичні фактори для вивчення технічних термінів у образах, особливо на етапі виявлення асоціативних зв'язків з технічними термінами (35%). Порівняно менш позитивні фактори були визначені як етап для проектування технічних термінів на часто використовуваної лексики (26%), а також етап розвитку психомоторної та емоційної пам'яті під час вивчення технічних термінів (24%) або етап декодування технічних термінів (15%). Перспективою досліджень є опис досвіду практики здійснення психолінгвістичних студій на практичних заняттях з англійської мови за професійним спрямуванням для підготовки студентів не лише технічного, але й агробіологічного, економічного, філологічного та власне самого психологічного напрямку підготовки.

Посилання

Beresova, L. V., Mudra, S. V. & Yakushko, K. H. (2018). The Effect of Webquests of the Writing and Reading Performance of University students. Information Technologies and Learning Tools, 64, 2, 110-118.

https://doi.org/10.33407/itlt.v64i2.1979

Drobot, O. (2019). Psychosemantic Features of Professional Consciousness of Engineers. Psiholіngvіstika - Psycho-linguistics, 25 (1), 72-89 [in Ukrainian].doi: 10.31470/2309-1797-2019-25-1-72-89.

https://doi.org/10.31470/2309-1797-2019-25-1-72-89

Grabovska, I. V. (2019). Metacommunicative contact-establishing topicalizing questions in modern English dialogic discourse. International journal of philology. Vol. 10, No 1, pp. 38-41 10(1) DOI:http://dx.doi.org/10.31548/philolog2019.01.038

https://doi.org/10.31548/philolog2019.01.038

Кalmykova, L. O. & others (2008). Psykholohija movlennia i psykholin-gvistyka [Psychology of speech and psycholinguistics]. Kyiv: Pereyaslav-Khmelnytskyi pedagogichnyi instutut, vud-vo Feniks. [in Ukrainian].

Potebnia, A. A. (1989). Slovo i mif [Word and myth]. Moscow : Pravda [in Russian].

Klimkina, O. (2019). Assotsiativnyje opory v protsesse izuchenija leksiki inostrannogo jazyka: psiholingvisticheskii podkhod v ligvodidaktike [Associative Support in the Process of Learning Vocabulary of a Foreign Language: a Psycholinguistic Approach in Language Teaching] [in Russian]. Psiholіngvіstika - Psycholinguistics 25(2). 69-91. DOI: 10.31470/2309-1797-2019-25-2-69-91.

https://doi.org/10.31470/2309-1797-2019-25-2-69-91

Kocherhan, M. P. (2016). Lingvistychni pohliady Humbolta [Humbold's linguistic views] https://studopedia. com.ua/ 1_67556_metodi-i-problemi-vivchennya-movi-v-rusli-psiholingvistiki. [in Ukrainian].

Hasparov, B. M. (1996). Yazyk, pamiat', obraz. Lingvistika yazykovogo sushchestvovaniya. [Language Memory. Image. Linguistics of language existence].

Мoscow: Novoje literaturnoje obozrenije [in Russian].

Polischuk, A. V. & Yakushko, K. H. (2018). Osoblyvist omonimichnosti zahalnovzhyvanykh dijesliv abreviaturam tekhnichnykh terminiv [Specifity of the homonymy of commonly used verds to the abbreviations of technical terms]. Naukovyi visnyk Natsionalnoho universytetu biore-sursiv i pryrodokystuvannia Ukrainy: Fililohichni nauky - Scientific Herald of National University of Life and Environmental Sciences of Ukraine: Philological Sciences, 292, 217-221 [in Ukrainian].

Smakhtin, E.S., Klimova, I. I., Arkhipova, V. S., Andrievskii, K. V., Shalamova, O. O., Sidorova, N. A. (2018). Verbalizing Emotions in Texts of Economic Mass-Media. Xlinguae, 11.3, 103-113.

https://doi.org/10.18355/XL.2018.11.03.10

Yakushko, K.H. & Polischuk, A. V. (2018). Osoblyvosti spivzvuchnosti zahalnovzhyvanykh imennykiv z abreviaturamy tekhnichnykh terminiv [Features of consonance of the general nouns to the abbreviations of technical terms]. Naukovyi visnyk Natsionalnoho universytetu bioresursiv i pryrodokystu-vannia Ukrainy: Fililohichni nauky - Scientific Herald of National University of Life and Environmental Sciences of Ukraine: Philological Sciences, 292, 222-227 [in Ukrainian].

Zhdanova, O. L., (2015). М. М. Bakhtin ta stanovlennia movnoi osoblyvosti [М. М. Bakhtin and the formation of a linguistic personality]. Naukovyi visnyk kafedryUnesco KNLU: Filolohia. Pedahohika. Psykholohia, 30. 80-84 [in Ukrainian].

Завантаження

Опубліковано

2020-11-16