Шумопоглинальні властивості придорожніх лісових смуг різних конструкцій в умовах Західного Полісся
DOI:
https://doi.org/10.31548/forest2020.03.003Анотація
На теперішній час інтенсивного розвитку суспільства та підвищення антропогенного навантаження на екологічні системи зростає значення лісомеліоративних насаджень різного цільового призначення. Одним із видів таких насаджень є придорожні лісові смуги, які в умовах збільшення чисельності та інтенсивності руху автомобільного транспорту, особливо на автошляхах міжнародного та національного значення, забезпечують виконання ряду важливих захисних функцій.
Наведено значення та актуальність використання придорожніх лісових смуг у контексті виконання ними шумопоглинальних функцій. Приділено увагу аналізу шумового навантаження від роботи великогабаритних транспортних засобів на автомагістралях міжнародного та національного значення в умовах Західного Полісся. Виконано аналіз останніх наукових публікацій з акцентуванням уваги на захисних насадженнях, як ефективному засобу запобігання негативному акустичному навантаженню. Основною метою виконаних досліджень стало визначення шумопоглинальних властивостей придорожніх лісових смуг у залежності від їх конструктивних особливостей та видового складу. Зазначено, що вирішення програмних завдань роботи проведено з використанням спеціальних методик досліджень шумопоглинального ефекту захисними лісовими насадженнями на шляхах транспорту. Виконано порівняльну характеристику шумопоглинального ефекту придорожніх лісових смуг і шумозахисних екранів. На підставі проведених досліджень розроблені математичні моделі, що описують зниження рівня шуму в залежності від конструкції придорожніх лісових смуг. Узагальнення результатів експерименту показало, що найбільш якісним шумопоглинальним ефектом відзначаються придорожні смуги щільної та ажурної конструкцій. Шумозахисні екрани у районі досліджень сприяють зниженню рівня шуму до 60 дБА та менше, чим забезпечують виконання необхідних санітарних норм для населених пунктів.
Ключові слова: рівень шуму, акустичне навантаження, шумомір, математична модель, шумозахисний екран.
Посилання
Bobin, E.V. (1964). Combating noise and vibration in railway transport. Moscow: Transport, 142 [in Russian].
Pavlishyna, O.M. (2011). Noise-absorbing efficiency of protective forest plantations of railways. Scientific Journal NUBiP Ukraine, 164, 202-210 [in Ukrainian].
Ugnenko, E.B., Gavrish, V.S. (2015). Determination of acoustic pollution of roadside space and the main noise characteristics of traffic flow. Motorway of Ukraine, 6, 39-41. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/au_2015_6_12 [in Ukrainian].
Ugnenko, E.B. (2008). Methodology for the design of road reconstruction taking into account environmental indicators: monograph. Kharkov: HNADU, 184 [in Ukrainian].
ISO 7235:2003. (2003). Acoustics - Laboratory measurement procedures for ducted silencers and air-terminal units - Insertion loss, flow noise and total pressure loss.
Farina, A., Fausti, P. (1995). Motorway traffic noise reduction by means of barriers: a design example based on prediction models and experimental verification. Available at: http://www.angelofarina.it/Public/Papers/074-ICA95.PDF
Manojkumar, N., Basha, K., Srimuruganandam, B. (2019). Assessment, Prediction and Mapping of Noise Levels in Vellore City, India. Noise Mapping, 6 (1), 38-51. https://doi.org/10.1515/noise-2019-0004
Directive, C. (1988). 89/106/EEC" Council Directive 89/106. EEC of 21 December 1988 on the approximation of laws, regulations and administrative provisions of the Member States relating to construction products. Available at: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/en/ALL/?uri=CELEX:31989L0106
ISO 1996-1:2016. (2016). Acoustics - Description, measurement and assessment of environmental noise - Part 1: Basic quantities and assessment procedures.
Maekawa, Z. (1968). Noise reduction by screens. Applied Acoustics, 1 (3), 157-173. https://doi.org/10.1016/0003-682X(68)90020-0
Jonasson, H. G. (1972). Sound reduction by barriers on the ground. Journal of Sound and Vibration, 22 (1), 113-126. https://doi.org/10.1016/0022-460X(72)90849-8
Hewett, D. P., Langdon, S., Chandler-Wilde, S. N. (2014). A frequencyindependent boundary element method for scattering by two-dimensional screens and apertures. IMA Journal of Numerical Analysis, 35 (4), 1698-1728. https://doi.org/10.1093/imanum/dru043
Francois, S., Schevenels, M., Degrande, G., Borgions, J., Thyssen, B. (2008). A 2.5 D finite element-boundary element model for vibration isolating screens. Proceedings of ISMA2008 International Conference on Noise and Vibration Engineering, 5, 2765-2776
GBN B 2 3-37641918-556-2015_Noise protection structures. Publisher version access mode:https://ukravtodor.gov.ua/4489/standarty_ta_normy/hbn_v_2_337641918_556_2015_avtomobilni_dorohy__sporudy_shumozakhysni__vymohy_do_proektuvannia.html [in Ukrainian].
Pavlishyna, O.M. (2009). Protective forest plantations of the southwestern railway. Scien. Her. NLTU of Ukraine, 19 (15), 98-102 [in Ukrainian].
Bolshakov, N.M. (2006). Recreational forest management; Sykt. forest. in-t. - Syktyvkar: SLI, 312 p. ISBN 5-9239-0030-0 [in Ukrainian].
Kucheryavy, V.P. (2003). Phytomelioration: textbook. manual for students. natural and technical. special higher education lock. L.: Svit, 539, ISBN 966-603-209-0 [in Ukrainian].
Osin, V. A. (1962). Influence of sound-absorbing and sound-insulating ability of green spaces to reduce city noise. Urban improvement. 1962, 115-123 [in Ukrainian].
Tsvetkov, P.A. (2000). Fundamentals of forest ecology: (textbook. manual) - Krasnoyarsk: SibSTU, 156 [in Ukrainian].
Sheludchenko, В. А., & Vasyk, L. S. (2010). Rationale for the panels of the forest protection stripes of the road network. Ecological safety and balanced nature management, 2, 35-41 [in Ukrainian].
Hladun, H. B., Hladun, Yu. Н. (2013). Protection of highways by forest plantations of linear type and their forecast volumes. Scientific hanging UkrNDILGA, 123, 103-113 [in Ukrainian].
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Стосунки між правовласниками і користувачами регулюються на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства – Некомерційна – Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див.The Effect of Open Access).